HISTORIE

ŠVESTKOVKY

1895 - Vzniká plán stavby

Úrodnou oblast okolí obcí Libčeves, Třebívlice a Třebenice stavitelé železnic dlouho přehlíželi. To se změnilo až s novými zákony, které umožňovaly českým zemím spolufinancovat stavbu místních drah a přinášely různé technické úlevy. Místní tak brzy přišli s projektem „Místní dráha Obrnice – Sedlec _ Čížkovice“.

1897 - Stavba trati zahájena

Stavba lokálky vyšla na 4 248 000 Korun. 70 % základního kapitálu uhradila Česká země, 1 194 600 Korun místní zájemci a zbývajících 80 000 Korun přispěl stát formou převzetí kmenových akcií.

1898 - Na Švestkovku vyjíždí první vlak

19. prosince 1898 byl na Švestkové dráze zahájen pravidelný provoz, který zajišťovaly Rakouské státní dráhy (K.k.St.B.) na účet vlastníka lokálky.

Co na dráze jezdilo:
Smíšené vlaky: 2 třínápravé parní lokomotivy: 97.133 a 97.134 dle rakouského značení, 310.050 a 310.051 dle značení ČSD, později lokomotivy 178.54 a 178.55/422.028 a 422.029

1900 - Koncesionáři zakládají akciovou společnost Brüx-Lobositzer Verbindungsbahn / Mostecko- Lovosická spojovací dráha

1918 - Provoz přebírají Československé státní dráhy (ČSD)

1925 - Trať je zestátněna

Stát přebral trať i společnost s veškerým vozovým parkem, majetkem i všemi závazky vůči věřitelům.

1933 - Na dráze začínají jezdit motorové vlaky

Levnější motorové vozy umožnily oddělení osobní a nákladní dopravy a rozšíření počtu spojů.

Co na dráze jezdilo:
Osobní vlaky: motorové vozy M 130.2 z Tatry Kopřivnice
Nákladní vlaky: parní lokomotivy

1938 - Dráha padá do rukou Němců

Odstoupení pohraniční Německu po Mnichovu znamenalo převzetí Švestkovky Německou říšskou dráhou a vybudování nových hraničních přechodů v Čížkovicích, Podsedicích a Libčevsi.

1939-1945 - Válka dává stopku rozvoji

Nedostatek motorové nafty během válečných let přinesl omezení provozu na Švestkové dráze, kde dostaly přednost lazaretní vlaky německé armády. Ta si Švestkovku nevybrala náhodou – okolní kopce Českého středohoří totiž značně znesnadňovaly útoky spojeneckých hloubkařů na projíždějící vlaky.

1945 - Švestkovka zase patří Čechům

Vystěhováním Němců a příchodem nových obyvatel do obcí v okolí Švestkové dráhy ale zároveň došlo k přetrhání mnoha vazeb a zvyklostí a po válce se téměř zapomnělo na její poetický název.

Co na dráze jezdilo:
Osobní vlaky: motorové vozy M 130.2
Nákladní vlaky: parní lokomotivy

50. léta - Modernizace vozového parku

Co na dráze jezdilo:
Osobní vlaky: motorové vozy M 131.1 (Hurvínek)
Nákladní vlaky: parní lokomotivy řad 344.4, 434.0 a 434.2 z lokomotivních dep Lovosice, Most a Česká Lípa.

60. léta - Na Švestkovce začínají jezdit průběžné nákladní vlaky

Průběžné nákladní vlaky přepravovaly čpavek z Mostu do chemických závodů v Lovosicích.

Co na dráze jezdilo:
Osobní vlaky: motorové vozy M 131.1 (Hurvínek)
Nákladní vlaky: parní lokomotivy řady 434.2

70. léta - Konec parním lokomotivám

Co na dráze jezdilo:
Osobní vlaky: M 152.0 z Moravskoslezské vagónky ve Studénce
Nákladní vlaky: motorové lokomotivy řady T 466.2

1982 - Sesuv svahu odstartoval úpadek dráhy

Původně dočasná výluka mezi stanicemi Třebenice a Třebívlice trvala nakonec několik let a začalo se mluvit o úplném zrušení provozu na trati. V Třebenicích byl dokonce zaasfaltován přejezd.

1987 - Uzavřený úsek je znovu v provozu

Po několika letech úvah, zda vlakovou dopravu nenahradit raději autobusy, nakonec zvítězila varianta nechat trať opravit.

90. léta - Doprava se stěhuje na silnice

Nad Švestkovou se začala smrákat mračna s rozvojem silniční dopravy. Nákladní vlaky ji definitivně opustily v první polovině 90. let a počet cestujících v osobních vlacích rychle klesal.

2005 - Spory o financování

Spor Českých drah a Ústeckého kraje o výši příspěvku na provoz Švestkovky skončil zrušením dopoledních vlaků a mizerný jízdní řád znamenal odliv zbytku cestujících, kteří ještě lokálkou jezdili.

2006 - Nový jízdní řád přináší planou naději

S vylepšeným jízdním řádem se na trať vrátili cestující. V létě 2007 dokonce často nestačila kapacita vlaku. Ani to ale nakonec nestačilo.

2007 - Lokálka se loučí s pravidelným provozem

I přes protesty místních obyvatel kraj nakonec nahradil vlaky autobusy a 8. prosince vyjel na Švestkovou dráhu rozlučkový vlak tvořený historickou soupravou a poslední osobní vlak pod číslem MOs 26515 odvezl samotný motorový vůz 810.128.

2008 - Švestková dráha zahajuje turistický provoz

Místní obyvatelé a zastupitelé obcí se lokálky nehodlali vzdát bez boje a  spolu s Konzultační dopravní společností připravili dráhu na turistický provoz. Vlaky po Švestkové dráze začaly jezdit alespoň o víkendech během letní sezony.

Co na dráze jezdilo:
motorové vozy M 131.1 (Hurvínek), motorový vůz 830

2014 - Trať je "nepotřebná"

Provozovatel trati – Správa železniční dopravní cesty – označil Švestkovku za nepotřebnou a nabídl ji k prodeji.

2016 - Švestkovka má nového provozovatele

Trať koupil výrobce zabezpečovací techniky AŽD Praha.

2017 - AŽD oživuje tradiční lokálku a dává jí nový kabát

Turistická linka přepravila během první sezony pod novým provozovatelem 4, 5 tisíce lidí. AŽD plánuje trať využít také jako zkušební polygon, na kterém bude testovat nejnovější technologie a přemění ji v nejmodernější lokálku v Evropě.
Co na dráze jezdí: motorové vozy M 131.1 (Hurvínek), motorový vůz 810 a dva přívěsné vozy řady 010 v barvách AŽD Praha

TIPY NA VÝLETY V OKOLÍ ŠVESTKOVKY

UKAŽ MI VÍC VÝLETŮ >